Featured post

Jangan Lupa Tanggungjawab sebagai PEWARIS HARTA PUSAKA!

Monday 17 August 2015

Dhuyuffurahman #Haji1436H : Surat Permohonan Cuti Haji Malaysia

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah s.w.t. kerana telah memberi peluang kepada saya & mama saya untuk menjadi Dhuyuffurahman (tetamu Allah) untuk tahun #haji1436H /2015 ni. Sebenarnya saya dah lama bercadang untuk menaip entri tentang saya dapat tawaran haji ni, tapi akibat kekangan masa, maka ni baru ada kesempatan masa untuk menaip & meluahkan sedikit perasaan apabila menjadi tetamu Allah ni. Tapi untuk sesi meluahkan perasaan ni, mungkin di entri lain la kot. Hari ni nak kongsi tentang surat permohonan cuti haji ni je.

Agak lama la juga saya meng'google'kan surat rasmi untuk mohon cuti haji ni. Yang ada cuma entri daripada seberang iaitu daripada negara Indonesia. Jika ada pun yang di Malaysia, hanyalah borang-borang untuk penjawat awam & universiti sahaja. Macam saya ni, bekerja dengan pihak syarikat yang tak berapa nak swasta ni, mana ada borang. Jadinya kenalah reka surat sendiri. Puas la menanya kat pakcik makcik yang pernah pergi haji. Mereka kata pihak syarikat (kerani syarikat) yang akan tolong buatkan surat. Cuma beri surat jadual perjalanan haji je. Alahaiii... Mudahnya. Tapi tak mengapa. Mungkin dengan surat ringkas yang saya reka ni, boleh membantu saudara untuk mendapat idea menaip surat. Tulis surat rasmi ye, jangan pula surat tidak rasmi..


Dah print, sign. Pastu saya pergi la start motor & pergi jumpa bos. Ketuk pintu bos, bos angkat muka & serahkan surat ni. Pelbagai soalan dilontarkan. Soalan yang saya terpinga adalah 'kenapa tak isi borang cuti je?' Saya jawab, 'orang admin & HQ suruh saya buat surat je. Takde la pula suruh isi borang.'. Dalam hati pada masa tu, orang admin & HQ ni, mcm mana ni. Bos kata lain, meraka kata lain. Apa-apa pun bos ambil surat ni tanpa berkata apa. Terima kasih bos.

Moga saya dapat la cuti ni. Maklum la. Kerja dengan orang tak sama seperti kerja sendiri. Moga entri ni membantu saudara semua untuk mendapatkan idea ketika menulis surat.

Doakan saya dan mama saya supaya dapat menjalani ibadah haji dengan sempurna dan mendapat haji yang mabrur. 

Hubungi saya untuk mendapatkan free consultation berkaitan Pelan Mabrur daripada eTiQa Takaful.

No comments:

Post a Comment