Featured post

Jangan Lupa Tanggungjawab sebagai PEWARIS HARTA PUSAKA!

Friday 28 August 2015

Dhuyuffurrahman #haji1436H : Duit Saudi Riyal habis.

Assalamualaikum.

Hari ni saya nak berkongsi pengalaman dalam urusan pertukaran wang asing ni. Seperti mana yang kita ketahui, bermula Jun 2015, nilai matawang Malaysia mengalami penurunan yang sangat drastik. Daripada RM3.50 bersamaan USD1, sehinggalah ke USD1 = RM4.20. Dan mungkin nilai ini akan meningkat. Kita tak tahu. Mohon Allah s.w.t meringankan ujian untuk rakyat Malaysia ni.

Saya bukan nak memanjangkan isu ini. Cuma, akibat daripada peningkatan nilai matawang Malaysia ni, serba sedikit menjejaskan persediaan mental & kewangan jemaah haji dari Malaysia. Jika dahulu, nilainya RM100 = SR100. Tapi tidak lagi sekarang. Sehingga 26.8.2015, nilai yang saya perolehi daripada survey adalah seperti gambar dibawah.

Nilai ini adalah yang paling rendah yang saya jumpa di kawasan Kuala Lumpur. Tapi malangnya, 3 kali pergi, money changer ni kehabisan matawang Saudi Riyal. Allahuakbar.  Mana nak cari lagi ni. Saya banyak bertanya dengan saudara2 & rakan2 yang bekerja di sekitar KL. Ada yang memberi cadangan di Bukit Bintang sebab ramai pelancong dari Timur Tengah, cadangan lain di sekitar U, yang mana ada ramai pelajar luar negara terutamanya dari negara Timur Tengah. Emm saya bertanya kepada sahabat yang memang anak jati KL & selalu bekerja outstation, Asraf. Dia kata di NU Sentral, bersebelahan KL Sentral. Tempat lain yang saya pergi - Jalan Masjid India. Di sini, yang saya kenalpasti, ada 4 kedai money changer.  Nilainya tidaklah berbeza sangat dengan di NU Sentral. Alhamdulillah saya dapat menukar duit RM di sini. Mencabar juga la.

Ada juga rakan yang memberitahu melalui whatsapp bahawa duit Malaysia ni tidak laku. Dalam hati kecil saya ni berbisik, Allah.. apakah ini sebahagian daripada ujian Mu?.


Ketika menghadiri kursus haji, penceramah dah bagitahu tentang cara nak uruskan kewangan ketika di Tanah Suci. Tidak perlu membawa cash yang banyak. Sekadar untuk pegang-pegang je la. Selebihnya adalah lebih baik bank-in duit RM ke akaun Tabung Haji dan buat pengeluaran di Tanah Suci melalui kaunter Tabung Haji. Tidak perlu membawa buku akaun, tetapi gunakan nametag yang telah diberikan sebagai urusan. Haaa senang dah. Tak perlu untuk bersusah payah membawa Saudi Riyal cash. Bahaya.

Doakan saya dan mama saya supaya dapat menjalani ibadah haji dengan sempurna dan dapat haji yang mabrur.

Hubungi saya untuk mendapatkan free consultation berkaitan Pelan Mabrur daripada eTiQa Takaful.

No comments:

Post a Comment