Featured post

Jangan Lupa Tanggungjawab sebagai PEWARIS HARTA PUSAKA!

Wednesday 26 August 2015

Dhuyuffurrahman #haji1436H : Sakit tapak kaki kiri!!!

Saya sakit tapak kaki kiri!!!

Allahuakbar. Dugaan untuk menunaikan haji ni. Sakit tapak kaki ni mula saya rasa masa bulan puasa yang lepas. Saya ada juga bertanya kepada rakan saya. Dia ni seorang doktor. Ni screen shoot perbualan antara saya dan dia.



Lepas daripada tu, saya pun cuba sikit2 apa yang dia bagitau. Kejap je la. Lepas seminggu, saya scroll down wall FB, tetiba terperasan penyakit ni. Ni huraian daripada orang yang selalu deal dengan urat saraf.






PLANTAR FASCITIS

Plantar fasciitis adalah salah satu penyebab paling umum sakit tumit. Ini melibatkan rasa sakit dan inflamasi dari gabungan jaringan sel yang tebal bernama plantar fasia jaringan, berjalan di bagian bawah kaki, menghubungkan tulang tumit ke jari kaki.

Rasa ngeri di telapak kaki kadang memang mengganggu karana menyulitkan saat berjalan. Biasanya sakit di telapak kaki ini terasa saat bangun tidur atau setelah duduk terlalu lama. Mungkin ada yang menganggap bahwa ini masalah urat tetapi kebanyakan rasa ngeri di telapak kaki disebabkan oleh suatu kondisi radang pada jaringan lunak yang disebut Fasciitis Plantaris.

PENYEBAB

Pada waktu kita berjalan, semua berat badan kita bertumpu pada tumit yang kemudian tekanan ini akan disebarkan ke plantar fascia. Sehingga ligamen plantar fascia tertarik ketika kaki melangkah. Apabila kaki berada dalam posisi baik maka tegangan yang ada tidak menyebabkan masalah, tetapi apabila kaki berada pada posisi yang salah atau adanya tekanan yang berlebih maka plantar fascia akan tertarik secara berlebihan, menjadi tegang dan terasa sakit ringan yang akhirnya inflamasi (plantar fascitis). Tegang yang berulang juga dapat menyebabkan ngeri ringan dan inflamasi dalam ligamen.

FAKTOR RISIKO PLANTAR FASCIITIS

Cedera ini dapat terjadi pada semua usia terutama pada usia pertengahan dan usia lanjut. Pada usia-usia ini lebih beresiko untuk terjadinya Plantar Fascitis oleh karana faktor-faktor sebagai berikut :

1. Bentuk kaki flat foot atau high arch

2. Berat Badan (obesity)

3. Individu dengan pekerjaan lebih banyak berdiri atau berjalan

4. Kelemahan atau kekakuan otot terutama otot betis (gastrocnemius)

5. penggunaan selipar ,kasut yg tidak sesuai




Doakan saya dan mama saya supaya dapat menjalani ibadah haji dengan sempurna dan mendapat haji yang mabrur. 

Hubungi saya untuk mendapatkan free consultation berkaitan Pelan Mabrur daripada eTiQa Takaful. 

No comments:

Post a Comment