Featured post

Jangan Lupa Tanggungjawab sebagai PEWARIS HARTA PUSAKA!

Tuesday 22 September 2015

Dhuyuffurrahman #haji1436H : Kemuncak yang dinanti!!

Assalamualaikum.

Hari ni 22.9.2015 bersamaan 8 Zulhijjah 1436H, maka bermula jemaah haji meninggalkan kota Mekah & pergi menuju ke Arafah. Bagi kami, ia pengalaman yang menyeronokkan & mengujakan diri setiap Dhuyuffurrahman.

Bagi Maktab 88, KT45 dijadualkan menaiki bas jam 3 ptg waktu Mekah. Persediaan nak ke Arafah ni bukan sekadar fizikal yang 'fit' tetapi perlukan kekuatan mental & rohani. Segala persediaan ni mesti dididik sejak kita menerima surat tawaran menunaikan haji.

Hari ni jemaah haji dari Malaysia tidak digalakkan untuk ke Masjidil Haram. Atas alasan untuk menyimpan tenaga ketika bertolak & berada di Arafah. Jadi, kami mengemaslah beg pakaian kami. Antara barang yang perlu dibawa adalah kain ihram 3 helai, pakaian biasa untuk 2 hari, beg uncang batu, tikar, payung, air minum ketika dalam perjalanan, buku2 doa, gunting atau alat cukuran, lampu suluh kecil, ubat ubatan selama 5 hari, botol spray, sejadah, tuala kecil, kain pelikat yang tidak berjahit, peralatan mandi & berus & ubat gigi,  telefon bimbit & power bank. Wow.. banyak juga nak bawa ni. Mereka kata muat untuk beg kuning tu. Tapi kami dah ready dengan bagpack. Saya bawa untuk  saya & mama saya.


Kami diberi taklimat ringkas oleh petugas TH di kawasan lift. Antara intipati taklimat adalah masa berangkat, perkara2 sunat yang harus dibuat sebelum berangkat. 


No comments:

Post a Comment