Featured post

Jangan Lupa Tanggungjawab sebagai PEWARIS HARTA PUSAKA!

Monday 20 February 2017

Sebelum Berlaku Kemalangan, Buat Ni Dulu.

Ok.. Ini bagus untuk dan inilah yang sepatutnya. Rasanya macam tak ramai yang buat langkah-langkah ni. Biasanya nasihat sebegini akan diabaikan. Nasihat harus dituruti.

Panduan Untuk Letakkan Nombor Telefon Waris Sebelum Berlaku Kemalangan.

Selalunya bila berlaku kemalangan, sukar bagi orang yang ingin membantu untuk menghubungi waris terdekat kerana phone LOCK. Yalah, macam mana nak buka dan melihat senarai nombor telefon jika tak boleh UNLOCK.

Panduan untuk meletakkan nombor telefon WARIS sebelum berlaku kemalangan. Disini saya kongsikan cara untuk meletakkan nombor telefon waris di screen bila phone anda dalam keadaan LOCK. Jadi, ia akan memudahkan orang yang ingin membantu, mereka akan terus dail nombor telefon tersebut.

Anda boleh buat berdasarkan jenis telefon sebagaimana dibawah:

LENOVO
1. Setting
2. Security
3. Owner info
4. Taipkan ‘Emergency – Call (Nama Waris) 01X XXX XXXX (No telefon waris)

SAMSUNG
1. Setting
2. Device
3. Lock screen
4. Owner information
5. Taipkan ‘Emergency – Call (Nama Waris) 01X XXX XXXX (No telefon waris)

ASUS, XIOMI
1. Setting
2. Lock screen
3. Owner info
4. Taipkan ‘Emergency – Call (Nama Waris) 01X XXX XXXX (No telefon waris)

iPHONE (Apple)
To set, launch ‘Health’ app & create Medical ID.
To access the info once Mdical ID created:
1. Slide
2. Emergency
3. Medical ID.. Your emergency contact details will appear.

Phone yang tidak tersenarai, boleh cuba masuk Setting > Security > Owner Info.

Kalau tiada juga, boleh download mana-mana Apps yang boleh edit gambar & text, lepas tu setkan sebagai wallpaper.

Anda boleh cuba langkah-langkah diatas. InsyaAllah ada kebaikkannya.


Saya pengguna OPPO, boleh cuba untuk lakukan langkah ni..

1. Go to 'Setting'
2. Select 'Display'
3. Select 'Wallpaper'



4. Click 'Select Wallpaper'


5. Select 'Static wallpapers'


6. Select 'Local'
7. Click 'Photos'


8. Select 'Camera'



9. Adjust the wallpaper
10. Click RIGHT

 

11. Click 'Lockscreen'

Done

Gambar yang saya pilih adalah gambar yang saya snap sendiri. Senang je. Taip informasi yang kita nak letak. Jangan letak yang bukan-bukan ye. Sebaiknya letak la nombor telefon waris. Saya cuma guna Microsoft Word. Taip informasi waris, lepas tu print & snap gambar. Informasi yang saya buat adalah Nama (pasangan), Nama (Ibu/Mama - sebab ayah dah tiada), Nama (agen takaful)

Kenapa agent takaful? Sebabnya saya ada ambil polisi perlindungan takaful beserta kad perubatan. Apabila saya kemalangan, saya mahu dia uruskan kemasukan saya ke wad hospital. InsyaAllah dia akan membantu. 

Saya buat macam ni..


Jika info ini berguna, share la dengan kawan-kawan.

No comments:

Post a Comment